JÓGUJEME

Typy lekcí

HATHA JÓGA

Hatha jóga je úsce spojena s 8dílnou stezkou Rádžajógy, kde tvoří její 3 stupeň, kde hlavní náplní je pozice těla (ásany) a 4 stupeň, ovládání dechu (pránájáma). Využívá mantry, mudry a meditace (zklidnění mysli). Cílem je vlastní cesta, hluboký proces sebeuskutečnění skrze rozšíření vědomí. V sanskrtu znamená HATHA „moc, síla, usílí“. 

KUNDALINI JÓGA

Kundalini jóga – je jedna z nejstarších a nejefektivnějších druhů jógy
Seznamte se s tzv. KRIJÉ – jsou to uzavřené soubory cviků, střídající dynamické i statické prvky. Nalaďte se na své tělo, rozpohybujte svou páteř i pánev.
Součástí kundalini jógy je zpívání MANTER a používání MUDRY pro naladění se na meditativní stav mysli…

POWER JÓGA

Power jóga je moderní dynamický styl rozšířený především v Americe a  Evropě. Zaměřuje se především na sestavy pozic. Plynulé a rychlé přechody. Většina sestav se provádí ve stoje, v předklonech a úklonech jako různo úrovňové modifikace základních pozic. Hlavním přínosem je formování postavy, síly a správné zapojení a posilování HSS. (Hluboký stabilizační systém)

NEO JIN JÓGA

Jde v časovém horizontu o novodobý velmi svébytný jógový styl, ke kterému se většinou musí samotný jógín(ka) dopracovat. Je náročnější na opravdovost a respekt ke svému tělu, tak aby se nevytvářelo napětí a odpor, naopak je to cesta odevzdání se v pozicích. Ovlivňuje hluboké svalové segmenty, pomáhá uvolňovat spazmy a spoušťové body (trigger points).

HORMONÁLNÍ JÓGA

Hatha jóga

Hatha jóga je systém jógy, kde hlavní náplní je pozice těla (ásany), ovládání dechu (pránájáma) a meditace (zklidnění mysli). Pravidelné praktikování přináší mentální a fyzické zdraví, koordinaci dechu a pohybu, zvýšení svalových rozsahů a celkové kondice. Důraz je kladen na správné provedení pozic a jejich modifikací (alternativní polohy dle stupně obtížnosti).

Nejznámější sestava je POZDRAV SLUNCE (súrja namaskar) , přesné pozice (držení těla) jdoucí za sebou.

Hathajógová relaxace se provádí v relaxačních pozicích s důrazem na koordinaci dechu a pohybu.

Vrcholem hathajógy je dosažení stavu úplného odpoutání mysli (samádhi ) od empirického světa a smyslových vjemů a zastavení věčných pohybů a změn mysli, neboli ukončení věčného koloběhu znovuzrození (sansáry).

Specifikace: relaxační jógový styl, přirozená dynamika těla v souladu s dechem (flow).

Lekce: pomalé přechody a střídání pozic.

Skupina: vhodné pro 0 začátečníci B, 1 začátečníci A, 2 – mírně pokročilí, 3 – pokročilí

Obtížnost:  dle skupiny 0 – bez fyzické kondice (po operacích, necvičící ) 1 – běžná fyzická kondice, 2 – dobrá fyzická jógová kondice, 3 velmi dobrá jógová ohebnost.

Kontraindikacetěhotenství, pooperační stavy, záněty v těle, horečka, výhřez ploténky nebo jiné závažné omezení páteře, pánve nebo kloubů. Nespecifikovatelné bolesti, aktuální stav a doporučení vždy konzultujte před lekcí s lektorkou.

Lektorka: Marcela Windsor – Topolská (Krnov), zakladatelka prvního jógového centra v Krnově s 12-ti letou lektorskou praxí.

Neo Jin jóga

Jde v časovém horizontu o novodobý velmi svébytný jógový styl, ke kterému se většinou musí samotný jógín(ka) dopracovat. Je náročnější na opravdovost a respekt ke svému tělu, tak aby se nevytvářelo napětí a odpor, naopak je to cesta odevzdání se v pozicích. Ovlivňuje hluboké svalové segmenty, pomáhá uvolňovat spazmy a spoušťové body (trigger points). Doporučuje se využíti jógových pomůcek, bolsterů pro navození co nejpříjemnější polohy těla v pozici.

Při dlouhých výdržích je důležité vyvarovat se nesprávné polohy pánve a páteře, tak aby se nevytvářely svalové a posturální dysbalance.

Specifikace: relaxační jógový styl

Skupina: vhodné pro mírně pokročilé, pokročilé

Obtížnost: 2 – dobrá jógová kondice, 3 velmi dobrá jógová ohebnost

Kontraindikace: těhotenství, pooperační stavy, záněty kloubu, osteoporóza, endometrióza, autoimunitní onemocnění, nespecifikovatelné bolesti, aktuální stav a doporučení vždy konzultujte před lekcí s lektorkou.

 Lektorka: Katka Klimková (Krnov), Marcela Windsor-Topolská (Krnov)

Power jóga

Power jóga je moderní dynamický styl rozšířený především v Americe a  Evropě. Zaměřuje se především na sestavy pozic. Plynulé a rychlé přechody z jednotlivých pozic, kde je důležité přesně dodržovat a vnímat dech v souladu s prováděním pozice. Většina sestav se provádí ve stoje, v předklonech a úklonech jako různo úrovňové modifikace základních pozic. Hlavním přínosem je formování postavy, síly a správné zapojení a posilování HSS (Hluboký stabilizační systém) Pokročilá power jóga také obsahuje filosofii jógy, meditaci, nauku tělesných zámků, koncentraci i relaxační techniky převzatých z tradičních jógových směrů.

Specifikace: dynamický jógový styl

Skupina: vhodné pro muže i ženy s oslabeným HSS, 0 začátečníci B, 1 začátečníci A, 2 – mírně pokročilí, 3 – pokročilí

Obtížnost:  dle skupiny 0 – bez fyzické kondice (po operacích, necvičící ) 1 – běžná fyzická kondice, 2 – dobrá fyzická jógová kondice, 3 velmi dobrá jógová ohebnost.

Kontraindikace: těhotenství, pooperační stavy, záněty svalů a kloubu, dlouhodobé bolesti páteře, výhřez ploténky, křížový syndrom, autoimunitní onemocnění, nespecifikovatelné bolesti, aktuální stav a doporučení vždy konzultujte před lekcí s lektorkou.

Lektorka: Tereza Jeřábková (Krnov), certifikovaný lektor POWER YOGY s více letou praxí.